Budowa klatki bezpieczeństwa w Mustangu
Nasz zabytkowy Mustang powoli przeobraża się w rasową wyścigówkę. Karoseria okazała się być w zadziwiająco dobrym stanie i właśniwie nie wymagała poważniejszych napraw. Nadwozie trafiło niedawno do Ireco Motorsport, jednej nielicznych w Polsce firm, posiadających uprawnienia do budowy homologowanych przez FIA klatek bezpieczeństwa do samochodów wyścigowych. Chłopaki z Ireco uwinęli się wyjątkowo sprawnie i właściwie w ciągu jednego dnia zabudowali wnętrze Mustanga konstrukcją ze stalowych rurek. Wybraliśmy wersję klatki bezpieczeństwa , zgodną z załącznikim K do homologacji FIA, z miejscem na fotel pasażera, tudzież pilota. Klatki bezpieczeństwa buduje się typowo z rur wykonanych z dwóch rodzajów stopów stali: zwykłej – węglowej oraz chromowo-molibdenowej (stop 25CrMo4). W naszym przypadku fachowcy z Ireco zastosowali rury ze stali chromowo-molibdenowej, z dwóch powodów. Po pierwsze bezpieczeństwo: wytrzymałość tego stopu jest ponad dwukrotnie większa niż stali węglowej (ok. 800N/mm2 w porównaniu do 380N/mm2). Po drugie masa: nasza klatka waży 38kg, natomast porównywalna klatka ze zwykłego stopu stalowego
ważyłaby 45kg. W przypadku Mustanga Shelby 1966, w specyfikacji FIA to ma znaczenie, ponieważ homologowana masa minimalna wynosi tylko 1180kg i dość cieżko jest się do niej zbliżyć. Trodno uwierzyć, patrząc na zdjęcia, że na budowę naszej klatki zużyto ok. 20mb rur! Zobaczcie sami w naszej galerii, jak wygląda budowa profesjonalnej klatki bezpieczeństwa wewnątrz klasycznego Mustanga z 1966r.
Kolejne etapy budowy Race Car’a to dokładne oczyszczenie karoserii – piaskowanie, malowanie podkładem oraz wstępne lakierowanie nadwozia.