Shorty Mustang
W ostatnich dniach światło dzienne ponownie ujrzał pewien wyjątkowo Mustang.
Właściciel zamierza zaprezentować go na Amelia Island Concours d’Elegance który odbędzie się na początku Marca na Florydzie.
Patrząc z boku na tego ,,krótkiego” konia ma się nieodparte wrażenie, że gdzieś już widziałem ten samochód. Większości ta sylwetka kojarzy się z Datsunem 240Z zaprezentowanym przez Japończyków w 1969 roku. Niektórzy będą twierdzić, że to pewnie Datsun przerobiony na Mustanga – ale muszą wiedzieć, że ,,krótki” został zbudowany na długo przed Datsunem.
Jest on bowiem projektem z pod ręki stylisty Vince Gardner, stworzył on jedynego w swoim rodzaju dwumiejscowego fastbacka – a miało to miejsce w 1964 roku. Dwumiejscowy Mustang nie był pierwszym podejściem Gardnera do takiego konceptu. Ponieważ jest on autorem skróconego o 18 cali, także dwumiejscowego Coyote Falcon zaprezentowanego przez Forda jako showcar w 1963 roku – a trzeba pamiętać, że nasz Ponycar z Forda Falcona czerpał całymi garściami.
Nadwozie do skróconej o 16 cali przedprodukcyjnej ramy Forda, wykonała firma Dearborn Steel Tubing – i jest ono w całości wykonane z włókna szklanego. Jeśli przyjrzymy się bliżej to zauważymy, że wlew paliwa ze środka tylnego pasa, został przeniesiony na górę bagażnika. Silnik wg obecnego właściciela to rozwiercona z 260CID na 302CID V-ósemka.
Tak wykonany prototyp, Ford wynajął od Dearborn Steel Tubing na pokazy – na których prezentował różne wariacje nt. nadwozia Mustanga. Kiedy prototyp zakończył pokazy, Ford Motor Company planowała zniszczyć auto. Jednak wcześniej o tych zamiarach dowiedział się Gardner i jak głosi plotka – wykradł auto. By następnie zaparkować je w wynajętym magazynie, tak auto stało przez pół roku (nie pokazywane nikomu). W międzyczasie Gardner przestał uiszczać opłaty za garażowanie, Ford zgłosił kradzież i odebrał odszkodowanie od ubezpieczyciela. Kiedy właściciel magazynu wystawił Mustanga na zewnątrz – Ford już go nie chciał. W związki z czym firma ubezpieczeniowa wystawiła ,,krótkiego” na sprzedaż o ogłoszeniu dowiedział się obecny właściciel Bill Snyder i zakupił go w 1968roku.
Pomysł na budowę dwumiejscowego Mustanga towarzyszył projektantom od samego początku, jednak Lee Iacocca który upierał się przy założeniu budowy nadwozia w konfiguracji 2+2. Podczas kolejnych odsłon Mustanga temat skrócenia sylwetki wciąż wracał, jednak klienci przyzwyczaili do tego nadwozia. A liczba sprzedanych egzemplarzy tylko utwierdzała szefów Forda, że ,,krótki” dwumiejscowy Mustang powinien pozostać tylko prototypem.