1968 Ford Mustang 428 Cobra Jet
Gdyby nie konkurencja ze strony Chevroleta,Pontiaca i Dodge, które to wyposażyły swoje wizytówki (Camaro, Firebirda i Darta) w mocarne big blocki. Dzięki którym właściciele Mustangów coraz częściej znali widok tylnych części nadwozi w/w aut, to pewnie silnik o pojemności 428 cali sześciennych raczej nie zawitałby do aut z galopującym koniem na grillu.
Na szczęście Ford zajął się tym, wyposażając na początku 1968 roku nadwozia typu fastback i coupe w potężne 427cid. Które bazowało na zmodyfikowanej słynnej wyścigowej 427ce osiągającej 390HP, jednak z powodu małej dostępności tych silników i wysokiej ceny pakietu (755$) wersja ta nie sprzedawała się za dobrze.
1 kwietnia 1968 zadebiutował więc 1968 Ford Mustang 428 Cobra Jet. Ten 8 cylindrowy silnik na 428cid big car, ze zmienionymi na na większe głowicami oraz kolektorze dolotowym z wyścigowej 427. CJ wyposażany był w specjalną maskę z wlotami powietrza, ram air oraz cztero gardzielowy gaźnik 735ccm Holley.
Taki zestaw produkował około 410 koni mechanicznych, ale Ford oficjalnie informował że moc maksymalna to 335 koni mechanicznych, starając się uspokoić agentów ubezpieczeniowych i organizatorów wyścigów na 1/4 mili.
428 CJ był oferowany ze czterobiegową skrzynią manualną lub trzy-stopniowym automatem. Wszystkie 1968 Ford Mustang 428 Cobra Jets miały wzmocnione mocowania przednich amortyzatorów oraz opony Polyglas F70X14. Dostępne były także różne przełożenia, aby klienci mogli wybierać jakie prędkości mają osiągać ich mustangi. Standardowym był 3.50:1, ale
auto można było wyposażyć opcjonalnie w 3.91:1 lub 4.30:1.
Wszystkie Fordy Mustangi 428 CJ na rok 1968 bazowały na wersjach GT, dlatego można zauważyć że posiadają przednie światła przeciwmgielne oraz naklejki po bokach w kształcie litery C tzw. C stripes. Z zewnątrz od zwykłych wersji GT można je było jedynie rozróżnić po czarnym pasie który przebiegał przez maskę i przymocowany do niej wlot powietrza.
Pakiet ten zwiększał cenę modelu GT o 500 dolarów, zwierał jednak także przednie hamulce tarczowe. Mechanizm różnicowy Equa-Loc (79 dolary) oraz poprawiający prowadzenie Competition Handling Package (62 dolary).
Fabryczny zespół Forda wystawił osiem specjalnie przygotowanych 1968 Ford Mustang 428 CJS. Osiągi na poziomie 1/4 mli po 11,5s ET i 120 mph na mecie czyli prawie 200km/h, pozwoliły zdobyć wszystko w klasie Super Stock na 1968 NHRA Winternationals.
Dane techniczne:
1968 Ford Mustang 428 Cobra Jet
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 2,822
Cena podstawowa: $3,600
Silnik:
Typ: ohv V-8
Pojemność: 428cid czyli 7013cm3
Kompresja: 10.6:1
Moc @ rpm: 335 @ 5400
Moment @ rpm: 440 @ 3400
Osiągi
0-60 mph: 5.9s
1/4 mili, : 13.58s oraz 106 mil/h
zródło:
www.musclecars.howstuffworks.com