2013 GT500 vs 1993 Mustang SVT Cobra R
Jeszcze do 19 lutego będzie trwała wystawa Chicago Auto Show, na której zaprezentowano najnowsze wcielenie Shelby GT500 w nadwoziu convertible. Prezentacja ta zbiegła się w czasie z dwudziestą rocznicą debiutu pierwszej Cobry, jaka wyszła spod rąk Special Vehicle Team działu Forda, który jest odpowiedzialny m.in. za budowę topowych wersji Mustangów.
W 1992 roku na wystawie w Chicago zadebiutowała bowiem niesamowita Cobra R, jej osiągi na owe czasy były równie niesamowite jak GT500 w dniu dzisiejszym.
Zbudowana w zaledwie 107 egzemplarzach Cobra R wyposażona była w silnik 5.0 V8 osiągający moc 235KM, powiecie moja V6 ma więcej.
Tylko trzeba pamiętać, że mustangi FOX charakteryzowały się niedużą masą, dzięki czemu pierwsze 60mil osiągano po niecałych 5,5s, a czterysta metrów dalej byliśmy po niskiej 14tce. R-ka posiadała spartańskie wyposażenie bowiem dla redukcji masy, pozbyto się tylnej kanapy, wszystkich wygłuszeń i radia.
Patrząc na te Cobry możemy zauważyć jaką drogę przez te ostatnie dwie dekady dział SVT pokonał. Najnowszy Mustang spod znaku Cobry to już zupełnie inny poziom zaawansowania technicznego. Wyposażona w 5.8 litrową doładowaną ósemkę legitymuje się mocą 650KM i pozwala na jazdę z prędkością ponad 200MPH (choć w przeciwieństwie do coupe, kabriolet ma elektroniczny kaganiec na 155MPH).
Ciekawe jak w 2032 roku wypadnie 2013 Shelby GT500 obok nowszego brata, jak duży będzie postęp technologiczny. Napędzać ją będzie benzynowa widlasta ósemka, czy może osiem silników elektrycznych o łącznej mocy 1000KM…